Re: Voorwiel aandrijving

At 12:21 21-04-98 +0200, you wrote:

>Heb jij er dan geen last van dat bij een beetje klimwerk het voorwiel gaat
slippen?
>Ik heb al last van een beetje zand bij bijvoorbeeld een steile
spoorwegovergang.

Klimmen met voorwiel aandrijving kan inderdaad problemen geven indien er los
zand of slecht weg dek is.
Echter in mijn vakanties hoef ik zelden te lopen in de bergen. Het namelijk
meer een kwestie van zeer gecontroleerd je trappers rond te krijgen. Het
echter is uit den boze om te gaan 'stampen'. Als je voorwiel tijdens een
beklimming eenmaal doorschiet ben je je controle kwijt en dan is het lastig
weer te herstellen.
Hoewel de bike geen echte klimfiets is kom je er toch redelijk goed mee door
de bergen. Hieronder wat cijfers:

T/m ca 10% en 15-20 kg bagage geen probleem. Hogere percentage niet te lang
omdat: --> verzuring --> minder controle --> slingeren --> weg te smal -->
stoppen --> even wachten (ca. 1 min) --> verder.
kleinste verzet: 53 / 28 en orbitnaaf (vertraging van ik geloof; factor 1,4).
Indien ik een vakantie met redelijk wat bergen verwacht dan verwissel ik het
65 tands blad voor de 53. Verrassend genoeg merk ik met fietsen niet eens
dat ik een 53 tands blad heb ipv 65. Met al die bagage wil en ga ik toch
niet echt hard. Maar bij het klimmen merk ik wel degelijk het verschil!

Nog wel een nadeel: voor mijn 53 tands blad heb ik geen chaindisk. Zo af en
toe gaat de ketting er dus af! Heel vervelend! Weet iemand waar ik een
chaindisk voor een 53/52 tandsblad kan krijgen? Of moet ik 'm net als voor
mijn 65 tands blad zelf maken?

Bart