Re: Randonneur - ligfiets tandem: uitvoerbaar?

Edo Veenis schreef:
>...heb ik het volgende bedacht: koppel de voorvork van
>de randonneur van mijn vriendin (zonder voorwiel uiteraard) aan/op de
>achtervork van mijn ligfiets. Naar mijn idee zijn we af van ons
>snelheidsverschil, blijft ons (lig)fietsenpark binnen de perken en zal de
>gemiddelde snelheid op de nog komende fiestvakanties hoger zijn.
>Is er iemand bekend met de door mij voorgestelde oplossing?

Deze specifieke niet, maar wel: het koppelen van twee rechtopfietsen op
dezelfde wijze.

>Hoe fietst een dergelijjke combinatie?

Minder goed dan een echte tandem, met name vanwege het gebrek aan stijfheid.
De achterste persoon wiebelt (onbewust), maar kan dat niet corrigeren
door (onbewust) tegen te sturen. In theorie is het omgekeerde van jouw
principe, randonneur voor en ligger achter, stabieler omdat de ligger
minder wiebelt.

>Hoe vang je het breedte verschil tussen voor- en achtervork op?

De vork (of liever: een reserve-exemplaar) uitbuigen?

>Is er wellicht een leverancier met standaard oplossingen

Er is wel een standaard-oplossing, die heet iets van "trail-a-bike"
of "trailmate" o.i.d. (ik weet zeker dat het een andere naam is, maar
die is me helaas ontschoten).
Iemand met meer info?

Typisch Engels is een speciaal BMXje zonder voorvork - bij nader inzien is
dat het geval dat "trail-a-bike" heet, geloof ik... - maar met een
schuine buis die doorloopt naar voren, en als een fietskarretje
aan de zadelpen van de captain wordt bevestigd. Dit is evenwel *niet*
wat je zoekt, want (a) alleen voor kinderen, en (b) geen koppelstuk,
maar een complete kar-fiets.

Marcel.

/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl
\ | /  Lost Boys interactive/lab   +31-20-4231525