Re: stop niet voor bouvier

Gerrit Polder wrote:
> knip
bouvier
knip
> Gerrit.

Hallo Gerrit e.a.,

Precies hetzelfde gebeurde met mijn Alleweder een half jaar geleden op
weg naar Wageningen ongeveer een km buiten Veenendaal. De bouvier was
van een boerderij aan de rechterkant van de weg. (Misschien weet je
welke ik bedoel: met die grote gazen kippenren aan de weg). Die hond
heeft nu een groot stuk van m'n zeiltje in z'n hok liggen. Het zal niet
toevallig dezélfde hond zijn die de smaak te pakken heeft?

In de Alleweder lijkt me de oplossing voor vechtlustige honden voor de
hand liggend: vólgas erlangs. Zodra je namelijk het erf (eigen
territorium) van de hond voorbij bent stoppen de meeste honden toch snel
hun achtervolging. Bovendien zijn je benen en armen beschermd. Ik heb
nog niet meegemaakt dat een hond naar m'n hoofd hapt. Maar het is wel
weer een goede reden erbij, om altijd een helm te dragen. Meestal zoeken
honden meer de punt van de Alleweder op. Misschien omdat ze vanaf
afstand je voeten hebben zien bewegen.

Op open ligfietsen is volgas ook mijn eerste reactie. Vaak zie je toch
wel vantevoren aankomen of een hond achter je aankomt of niet. Dan kun
je nog even goed vaart maken.  Ik schreeuw ook allerlei lelijke dingen
naar een happende hond. Soms helpt dat. Stoppen lijkt me juist de
sléchtste oplossing omdat je dan in de ogen van de hond zijn erf blijft
bedreigen.

Hoe hard kan een hond eigenlijk lopen? Het overgrote deel schud je
makkelijk af in de sprint.

Dit probleem is overigens niet inherent aan ligfietsen. Ik ben eens op
een racefiets door een Doberman zó stevig bij m'n tenen vastgehouden,
dat ik m'n voet niet uit de toeclips kon krijgen.

Wat betreft je kapotte Alleweder-zeiltje: ik heb een nieuwe laten maken
bij Elan, van een steviger materiaal.

Bas Breedveld.