Ligfiets op trekhaakdrager

Hallo allemaal,

(Dit bericht heeft al enige tijd in nl.fiets gestaan)

Wie heeft ervaring met ligfietsen meenemen op een trekhaakdrager?

Vanzelfsprekend kan een Twinnyload hiervoor niet dienen, aangezien
deze op de crank-as aangrijpt. Ik heb een Gazelle drager, waarbij het
frame vastgezet wordt m.b.v. een klauw. Deze klauw zit gemonteerd op
een verticale staaf. Voordeel van deze constructie is dat de fiets
zeer stevig staat (wordt immers vastgeklemd op een hoog punt), kan dus
niet "aanrijen" tegen zijn partner.
Door deze klauw op een andere hoogte te monteren, ben ik nu in staat
de (dikke) buis van mijn ligfiets (M5 Blue Glide 28/20) vast te
zetten, waarna de wielen kunnen worden vastgezet in de gootjes.
Ofschoon deze drager niet gemaakt is voor ligfietsen, maar voor 2
normale fietsen, staat de M5 toch redelijk stevig.

Twee problemen blijven over:

1. De wind blaast het rubberen zitje weg. Er moet een nauw
aansluitende hoes overheen, die ook niet kan gaan flapperen
(=scheuren). Ik kan wel proberen daar iets zelf voor te maken, maar ik
zoek eigenlijk een kant-en-klare, uitgeteste oplossing.

2.  Een tweede ligfiets past niet (kuipzitjes raken elkaar).

Vandaar mijn vraag: heeft iemand hier misschien een totaal andere
aanpak geprobeerd? Ook tips voor de situatie die ik nu heb, zijn van
harte welkom.

Alvast bedankt,

                                Onno de Haan