Dagje naar Brielle

Ik begin vol goede moed om iets over elf in korte broek aan een
fietstocht die ongeveer 90 km lang moet worden. De
weersvooruitzichten waren redelijk. In de loop van de dag moest de
zon door gaan breken, en het zou een 17 graden worden.
Tot aan Barendrecht gaat alles uitstekend, maar dan zijn ineens de
wegwijzers op. Gewoon maar doorgereden, kom ik na een poosje in
IJsselmonde uit. Maar weer een weg naar het westen ingeslagen, zie ik
opeens een bordje Brielle staan. Het fietspad gaat echter naar het
noorden, en ook Zuidplein is die kant op... Nou, misschien kom ik nog
ergens een afslag naar het westen tegen.
Niet dus. Ik kom uit bij Zuidplein, en moet daar ook nog eens een
omleidingsroute nemen, die ook hier en daar geen asfalt meer heeft.
Brielle staat nog wel steeds op de bordjes. Gewoon de bordjes maar
weer volgen, en na Slinge gaat het alweer mis. Ik had weer ergens
linksaf gemoeten, want bij het volgende kruispunt gaat het alleen nog
maar naar "Centrum" (waar ik niet heen wilde) of "Barendrecht" (waar
ik al geweest was). Toen ik terugreed zag ik opeens een heel oud bord
met "Brielle" erop: Donkergroen met algengroene letters.
Daarna ging het verder zonder problemen. En na 53 kilometer kwam ik
na een paar duidelijke borden van Touw Ligfietsen precies op tijd
voor de opening om 14.00 uur.
Aldaar heb ik weer heel wat bekende en onbekende gezichten gezien, en
al dan niet exotische lig en zitfietsen.
Ondertussen was het nog steeds nevelig en slechts een graad of 12-13.
Om een uur of half 5 ben ik weer naar huis gegaan, en tussen
Spijkenisse en Rhoon kwam zelfs de zon heel even een beetje waterig
kijken, maar het gezegde "hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het
wordt" bleek nog steeds op te gaan. Tijdens een korte rustpauze in de
Carnissegrienden, vlakbij de Heinenoordtunnel, hoorde ik een
donderslag. Toen ik na verloop van tijd bij Heerjansdam kwam zag ik
de bui al hangen... Boven de Drechtstreek was het aardig donkergrijs.
Toch maar verder fietsen, want ik wilde toch ook naar huis.
Halverwege Zwijndrecht begon het te spetteren. Gelukkig niet te hard.
Over de brug naar Dordrecht begon het toch wat harder te gaan, en
aangezien het ondertussen toch ook etenstijd was geweest, ben ik maar
in de stationsrestauratie wat gaan eten. Precies op tijd, want toen
ik de soep opgediend kreeg begon het buiten flink te plenzen. Toen ik
verzadigd was, was het ook weer droog, en ben ik zonder verdere
onderbrekingen naar huisgereden, op die ontbrekende omleiding in
Dordrecht na, waar ik na 50 meter opeens een bouwhek tegenkwam. Ik
was daar trouwens niet de enigste verbaasde fietser die rechtsomkeert
moest maken.
Ondertussen staat er weer een 113 km extra op de teller.

Greetings from

		Jeroen T. Bezemer

				Sliedrecht, Holland.