Verheugt u op de hond! (Over bouviers en zo)

Vroeger (op m'n bukfiets)  zat  ik ook altijd  in over die
beesten met hun glimmende tanden. Pomp pakken en meppen  hielp
altijd aardig  en er is niets heerlijker dan in volle vaart een
hond  een  ram voor z'n kop te geven (lukt 1 op de 10  keer)

Helaas met de ligfiets gaat dat allemaal wat  minder. Mijn
stevige handpomp is nu een iel 'thuisbrengertje' die ik ook nog
eens moeilijk los kan halen  onder het rijden.

Maar na allerlei verhalen over hoe  veilig een ligfiets eigenlijk
wel is (je sterke benen ipv hoofd vooruit; moeilijk voorover over
de kop; aangedikt(?) verhaal van iemand die  wel eens  een
openzwaaiend autoportier uit de scharnieren heeft gereden e.d.)
heb ik meer en meer een 'winning  mood' over me gekregen.
Tegenwoordig rijd ik gewoon recht op  het beest af en maak me
oprecht niet sappel of 'ie opzij springt  of niet. Dat sappel
maken moet je echt niet doen, want  dan ga je alsnog twijfelen en
val je toch.

Mijn ervaring is dat bijna alle honden op het  laatste moment
eieren voor  hun geld kiezen en wegspringen. Tot nu toe heeft een
herder(shond) bij  Zeist dat niet gedaan en is in volle vaart op
m'n voorwiel geknalt. Of eigenlijk: mijn  voorwiel op  hem. Dat
ging zo hard dat hij waarschijnlijk de EHBO van Medisch Centrum
Dog heeft mogen bezoeken, maar ik kwam er tenminste zonder kleer-
en  vleesscheuren vanaf.

Maar  belangrijk is dat zo mogelijk rechtuit rijdt en eventueel
met een flauwe bocht op het beest afkruist. Doe dit  laatste op
zo'n manier (mik net een beetje  scheef) dat de hond niet lang
hoeft te twijfelen welke kant hij op moet schieten. Uiteindelijk
is dat  voor hond EN fietser toch het prettigst....

Andre -die tegenwoordig niet meer in Utrecht, maar tussen de
schapen nabij Alkmaar- fietst.