geveerd? gedempt? trillingsvrij?

Goedendag allemaal,

Vorige week heb ik het rubber veerelement op m'n flevo
racer vervangen voor een hydro/veer demper zoals op
de flevo 50-50 en de speedliner(?) gemonteerd worden.
Voor de juiste mate van vering is ook de achterbrug
gewijzigd, (blitse enkelzijdige ophanging, foto's volgen
tzt) maar nu merk ik dat er toch wel een beter onderbouwde
afweging tussen diverse veerkarakteristieken gemaakt
moet worden.

De rubber/elastomeer vering werkt kleine oneffenheden
zoals klinkers of stoeptegels (=hoge frekwenties) beter
weg dan de hydro/veer demper. Zoals te verwachten
is het 'springerige' van het rubber veerelement op verkeersheuvels
en afritten/opritten/drempels verleden tijd. Ik zou dus
kunnen stellen dat de veiligheid c.q. het wegcontact
verbeterd is, maar dat tegelijkertijd het comfort op met name
klinkerwegen er op achteruit gegaan is. Strookt dit met jullie
ervaringen met elastomeer versus hydro gedempte vering?

Een verbetering zou een instelbare mate van demping zijn.
Op de huidige hydro/veer is echter alleen de voorspanning
van de veer in te stellen op het gewicht van fiets+berijder.
De demping is in theorie te be´nvloeden door het verplaatsen
van de demper op de achterbrug maar dit is constructief
vaak wat lastig. Zijn hier alternatieven voor of zijn
er berekeningen van mate van demping voor de vering
van fietsen uitgevoerd zodat vooraf de juiste positie van
de demper op de achterbrug berekend kan worden?

Groetjes,

Jaap van Bergeijk
http://flex174.aenf.wau.nl/