Re: Amsterdam Rijn kanaal

Peter Dellenbusch wrote:

> Toen ik vandaag an het lopen was langs het Amsterdam Rijn kanaal,
> kwam ik ter hoogte van Diemen een groepje ligfietsers tegen. Leuk
> gezicht z'n man/vrouw of tien op ligfietsen. Wat leuker was, was dat
> ze allemaal vriendelijk groeten, terwijl je door "racefietsers"
> meestal de berm ingereden wordt want die denken op de een of andere
> manier dat de weg enkel en alleen aan hun toebehoort. Wat een
> mentaliteitsverschil. Hier kunnen de "racefietsers" nog wel ff een
> puntje aan zuigen.

Ik maak hier even een populistische psychologische bedenking, gebaseerd op
Desmond Morris: een manier om vertrouwen van een wild dier op te wekken is je
halsstreek presenteren: hierdoor geef je aan geen vijandige bedoelingen te hebben
en je te onderwerpen.
Bukfietsers doen dit per definitie niet: de schouders vooruit zetten ze de beuk
erin, dat wekt ergernis op bij de andere weggebruikers. (In mijn vriendenkringen
spreken we van 'wespen': ze duiken plots geruisloos achter je op in hun smalle
taille pakjes, het vel glimmend van de epileercrème, net zo stekelig als de echte
diertjes, en je wordt er ook vooral door geplaagd in de warme zomermaanden.)
Op het einde van een fietsdag heeft een bukfietser pijn aan de kont, en gezien de
slapende schaamdelen op de bukfiets, moet de bukfietser zijn avond in abstinentie
doorbrengen, waardoor hij nog sjagrijniger wordt.

Ligfietsers daarintegen liggen schijnbaar zo hulpeloos als een baby op hun fiets,
dat wekt sympathie, en op de glimlach van de voorbijgangers reageer je spontaan
met een wederglimlach en een goeiedag. Het enige waar je op het eind van een dag
last van hebt is verrokken mondhoeken, maar dat went wel waarschijnlijk.
Eén ding is mij alvast duidelijk: Boeddha was een ligfietser!

mvg,
Bert.