Re: Ligfiets in de bergen

In de afgelopen 3 jaar dat ik een Challenge Wing bezit heb ik een
aantal trektochten gemaakt. Ik was daarvoor geen ervaren alpine
fietser. Mijn vakantie uitrusting bestaat o.a. uit een fietskar met
2 kinderen en de extra bagage nodig voor 2 kinderen. Mijn gehele
combinatie: fiets, kar, bagage en kinderen weegt om en nabij de 90
kg. Bepakt heb ik helingen tot 13% geklommen. En afgelopen februari
heb ik met alleen wat bagage in Santa Cruz Mountains een klim
gemaakt naar 1000 m over een afstand van circa 12 km in ietsje
minder dan 2 en half uur (op Page Mill Road).

Het lekkere van klimmen met een ligfiets vindt ik dat je niet met je
armen aan het stuur hoeft te rukken en staande op pedalen hoeft te
balanceren. Je trapkracht wordt gewoon tegengewerkt door het zitje
en kost dus geen extra inspanning. Slechts wanneer de snelheid onder
de 5 km/u komt dreig ik om te vallen.

Sommige ligfietsen hebben verende zitjes. Een dergelijk vering kost
natuur wel extra energie doordat elke keer dat de kracht in de benen
toeneemt het zitje inveert. Wel belangrijk om op te letten bij de
aanschaf denk ik. Ik ben ook niet zo gecharmeerd van trend om
ligfietsen met allerlei veerelementen uit te rusten. De Challenge
Wing heeft een elastomeer blok als vering en dat werkt uitstekend en
neemt heel weinig energie op! (veerenergie moet tenslotte ergens
vandaan komen.)

Groeten,
Frank

>Ik was zeer geinteresseert in de aanschaf van een ligfiets, met als
>doel daarmee naar Spanje te fietsen, totdat iemand mij vertelde,
>dat het praktisch onmogelijk is om met een ligfiets een beetje berg
>op te komen. (zeker met bagage)

>Klopt dit verhaal of niet, gaarne een ervaring

>Han Plaatsman

Frank van den Heuvel        tel:  +31 30 602 22 22
Nieuwegein, Nederland       fax: +31 30 602 22 71
"Elk mens heeft, de hele situatie in overweging genomen, altijd,
op elk moment in het verleden, het allerbeste gedaan dat hij of
zij kon doen en verdient dus geen blaam of verwijt van wie dan
ook, zichzelf inbegrepen. Dit geldt in het bijzonder voor jou."
  Harvey Jackins
Home page: http://www.knoware.nl/users/frank
Stichting Stop Seksueel Misbruik: http://www.knoware.nl/users/s3m
Int. Re-evaluation Counseling Community: http://www.rc.org