Re: Ligfiets in de bergen

Frank van den Heuvel Schreef:

> aanschaf denk ik. Ik ben ook niet zo gecharmeerd van trend om
> ligfietsen met allerlei veerelementen uit te rusten. De Challenge
> Wing heeft een elastomeer blok als vering en dat werkt uitstekend en
> neemt heel weinig energie op! (veerenergie moet tenslotte ergens
> vandaan komen.)

Tijdens mijn opleiding is vertelt dat de energie die nodig is om een
(stalen) veer samen te drukken (of uit te rekken) op een fractie
na weer vrij komt als deze naar zijn normale lengte terug keert.
Rubber heeft een veel grotere demping, hier gaat wel energie verloren
bij het vervormen.

Er is een verschil tussen veren (wat geen energie kost) en dempen
(wat wel energie kost). Het voordeel van een demper op je fiets
monteren is dat je wegligging een stuk beter wordt. Als je
aleen je fiets zou veren kan je fiets gaan stuiteren. Je moet voor
jezelf afwegen wat het beste is.

Toni "Toch nog iets aan die 5 jaar studie gehad" Cornelissen

--
Toni Cornelissen         |
AND Internet Solutions   |   Prive:
toni at and.nl              |   toni at dse.nl