Re: Ligfiets in de bergen

>Tijdens mijn opleiding is vertelt dat de energie die nodig is om een
>(stalen) veer samen te drukken (of uit te rekken) op een fractie
>na weer vrij komt als deze naar zijn normale lengte terug keert.
>Rubber heeft een veel grotere demping, hier gaat wel energie verloren
>bij het vervormen.
>
>Er is een verschil tussen veren (wat geen energie kost) en dempen
>(wat wel energie kost). Het voordeel van een demper op je fiets
>monteren is dat je wegligging een stuk beter wordt. Als je
>aleen je fiets zou veren kan je fiets gaan stuiteren. Je moet voor
> [...]

Ja zeg... zo lust ik er nog wel een paar! Als ik 300 diepe kniebuigingen
maak, dan heb ik netto inderdaad geen massa verplaatst. Totale (potentiele)
energie in het systeem (mijn lichaam) dus hetzelfde na de oefening. Reken er
maar wel op dat ikzelf wel degelijk energie heb gebruikt, en dat merk je
maar mooi! (volgens mij haal ik trouwens geeneens zoveel kniebuigingen, maar
dit terzijde)

Overigens is vering op een lichfiets volgens mij gunstiger dan op
bijvoorbeeld een mountainbike want: De richting waarin je trapt is bij de
mountainbike hetzelfde als de richting waarin de vering dient te werken
(opvangen van hobbels). Ben je op zo'n fiets aan het klimmen, dan veert je
fiets op en neer (dus haaks op je snelheid). Die bewegingsenergie komt nooit
meer ten goede aan je snelheid. Vandaar sommige constructies waarbij je
tijdens het klimmen de vering kan blokkeren.

Bij een ligfiets trap je met je benen VOORUIT dus haaks op de
bewegingsrichting! Je kan dus stoempen zo veel als je wilt, maar de vering
zal niet worden ingedrukt. De vering blijft echter wel doen waar 'ie voor
bedoeld is, namelijk het opvangen van hobbels in de weg.

Groeten, Klaas Verzijl