Vering (was:Re: Ligfiets in de bergen)

Ik Schreef:

> [...]

Waarop Klaas reageerde met:

> Ja zeg... zo lust ik er nog wel een paar! Als ik 300 diepe kniebuigingen
> maak, dan heb ik netto inderdaad geen massa verplaatst. Totale (potentiele)
> energie in het systeem (mijn lichaam) dus hetzelfde na de oefening. Reken er
> maar wel op dat ikzelf wel degelijk energie heb gebruikt, en dat merk je
> maar mooi! (volgens mij haal ik trouwens geeneens zoveel kniebuigingen, maar
> dit terzijde)

Je bent natuurlijk wel massa aan het versnellen en vertragen, dat
kost energie zoals je al gemerkt had.

> Overigens is vering op een lichfiets volgens mij gunstiger dan op
> bijvoorbeeld een mountainbike want: De richting waarin je trapt is bij de
> mountainbike hetzelfde als de richting waarin de vering dient te werken
> (opvangen van hobbels). Ben je op zo'n fiets aan het klimmen, dan veert je
> fiets op en neer (dus haaks op je snelheid). Die bewegingsenergie komt nooit
> meer ten goede aan je snelheid. Vandaar sommige constructies waarbij je
> tijdens het klimmen de vering kan blokkeren.

Maar gaat dan ook niet ten kosten van je snelheid.

Het effect dat speelt is dat de lijn van ketting niet door het
scharnierpunt van je vork gaat hierdoor oefen je een kracht uit op
die vork als je trap. Als je nu een demper tussen je vork en frame
hebt gaat die energie verloren. Zet je je vering vast heb je hier
geen last van.

Dit geldt ook voor ligfietsen. Mijn Flevo-bike deint behoorlijk op en
neer als ik flink op de pedalen aan het stampen ben.

> Bij een ligfiets trap je met je benen VOORUIT dus haaks op de
> bewegingsrichting! Je kan dus stoempen zo veel als je wilt, maar de vering
> zal niet worden ingedrukt. De vering blijft echter wel doen waar 'ie voor
> bedoeld is, namelijk het opvangen van hobbels in de weg.

Zoals hierboven met het voorbeeld van de FlevoBike al is aangegeven
hangt dat ook van de kettinglijn af. Sommige bergfietsen hebben een
ingewikkelde scharnier constructie waarmee wordt getracht de
kettinglijn door het scharnierpunt te laten lopen. Dit effect treed
dan bij rechtopfietsen niet op.

Groetjes Toni

--
Toni Cornelissen         |