Re: geveerd? gedempt? trillingsvrij?

On Tue, 5 May 1998 02:00:26 +0200, nlhpv-digest wrote:

>Date: Mon, 04 May 1998 11:40:25 +0000
>From: Jaap van Bergeijk <bergeijk at GisSrv.IenD.WAU.NL>
>Subject: geveerd? gedempt? trillingsvrij?
>Ik zou dus
>kunnen stellen dat de veiligheid c.q. het wegcontact
>verbeterd is, maar dat tegelijkertijd het comfort op met name
>klinkerwegen er op achteruit gegaan is. Strookt dit met jullie
>ervaringen met elastomeer versus hydro gedempte vering?

De mijne is inderdaad ook iets meer gaan rammelen. Maar de iets
zachtere banden die dat effect tegengaan worden voor mij meer dan
voldoende gecompenseerd door de toename van snelheid door de betere
wegligging.

>Een verbetering zou een instelbare mate van demping zijn.

Er bestaan instelbare dempers. Ik weet alleen niet of dat wat
oplevert. Voor mijn gevoel staat de demping redelijk optimaal. Bij
meer demping wordt hij stugger, en dus nog meer gerammel, bij minder
demping, dus minder rammel, ben ik bang dat de fiets gaat zwabberen.
Nu kan ik met 30 km over een verkeersdrempel. De demper veert nu in
als mijn fiets de drempel opgaat, veert uit (tot het maximum, en dus
heel even het wiel los van de grond) als ik boven ben, daarna als ik
weer beneden ben aangekomen, komt hij tot de onderstop, en daarna
weer omhoog tot de normale stand.
Ook bij een rempoging tot stilstand komt door de fiets na 1.5 zwaai
weer tot rust, net zoals een auto.

>Op de huidige hydro/veer is echter alleen de voorspanning
>van de veer in te stellen op het gewicht van fiets+berijder.
>De demping is in theorie te be´nvloeden door het verplaatsen
>van de demper op de achterbrug maar dit is constructief
>vaak wat lastig.

mja, iedere keer gaan sleutelen aan je achterbrug is ook niet alles.
De mijne staat aan de onderzijde ongeveer op het hart van het
(verwijderde) grote rubberblok, en de bovenkant is zodanig geplaatst
dat bij volledige indrukking (veer eraf gehaald en doorgedrukt tot in
de beveiliging) het frame twee centimeter vrij blijft van het
spatbord, wat bij mij met stangetjes ongeveerd aan de achterbrug zit.

 Zijn hier alternatieven voor of zijn
>er berekeningen van mate van demping voor de vering
>van fietsen uitgevoerd zodat vooraf de juiste positie van
>de demper op de achterbrug berekend kan worden?

Je kan het berekenen, ik zou alleen niet meer precies weten hoe, en
ook moet je dan de gegevens van de demper hebben: veerkracht/weg en
demping.
Ik heb die van mij gewoon ertussen geplakt en het resultaat is
positief.

Greetings from

		Jeroen T. Bezemer

				Sliedrecht, Holland.