Re: Ligfiets op trekhaakdrager

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Onno de Haan <onnodeh at xs4all.nl>
Datum: donderdag 30 april 1998 16:42
Onderwerp: Ligfiets op trekhaakdrager

Hallo allemaal,

(Dit bericht heeft al enige tijd in nl.fiets gestaan)

Wie heeft ervaring met ligfietsen meenemen op een trekhaakdrager?

Vanzelfsprekend kan een Twinnyload hiervoor niet dienen, aangezien
deze op de crank-as aangrijpt.

Op mijn Twinnyload lukte het wel: in de houder voor de crank had ik een stevige lat gestoken en daar de fiets met sjorbandjes (uit de buitensportzaak)  aan vastgebonden. Ook de wielen zatten vast met sjorbandjes. Het geheel was behoorlijk stevig.

Nadeel vond ik dat het crankstel nogal ver naast de auto uitstak: op smalle weggetjes  had ik bij elke tegenligger kettingzaagvisioenen. Iedere keer inkorten vond ik ook geen oplossing.  Daarom heb ik op de auto  twee allesdragers (beugels voor o.a. skiboxen; gekocht op een rommelmarkt)  gemonteerd met daarop een U-vormige goot (1,5 m , voor een  tientje bij de plaatselijke ijzerboer).  De fiets staat daarin rechtop en hij wordt geschoord door  weer die sjorbandjes. (twee links en rechts aan het balhoofd, twee links en rechts om de achtervork en twee rond de wielen. Gisteren zo'n 200 km  ermee gereden  zonder problemen. Alleen moeten nu de bomen naast de  oprit  hoger opgesnoeid worden: het kostte me bijna m'n spiegel..

Alles wat eraf kon waaien (computer, tassen en zadeldekheb ik er  wel af gehaald.

Nadeel is natuurlijk dat je de zaak wel erg hoog moet optillen, maar door  de fiets  plat  te houden, de wielen in de goot te leggen en dan pas het rijwiel rechtop te zetten , kost het toch relatief weinig inspanning.

Voor een tweede ligfiets  komt er binnenkort een tweede goot.

Thijs van Buuren