Re: Ligfiets in de bergen

Klaas V. schreef:
>Ja zeg... zo lust ik er nog wel een paar! Als ik 300 diepe kniebuigingen
>maak, dan heb ik netto inderdaad geen massa verplaatst. Totale (potentiele)
>energie in het systeem (mijn lichaam) dus hetzelfde na de oefening. Reken er
>maar wel op dat ikzelf wel degelijk energie heb gebruikt, en dat merk je
>maar mooi!

Mits je jezelf in dikke kleding hult bij zo'n oefening, heb je inderdaad
geen energie verloren. Immers, je temperatuur is flink toegenomen.
N.B. Toni, massa versnellen kost welswaar energie, maar massa vertragen
levert weer energie op.

>Overigens is vering op een lichfiets volgens mij gunstiger dan op
>bijvoorbeeld een mountainbike want: De richting waarin je trapt is bij de
>mountainbike hetzelfde als de richting waarin de vering dient te werken
>(opvangen van hobbels).

Het is niet de massaverplaatsing van je benen, maar de kracht die je via de
ketting uitoefent op de achterkant van je fiets. En de kettinglijn van een
ligfiets creeert in beginsel dezelfde beperkingen op de plaatsing van het
draaipunt van de vering als die van een ATB. Merk op dat niet alleen
de kettinglijn, maar ook de reactiekrachten van het draaiende wiel een
rol spelen. Idealiter loopt de kettinglijn iets boven het draaipunt langs.

Marcel.

/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl
\ | /  Lost Boys interactive/lab   +31-20-4231525