Re: pedalen: snelheidswinst

---knip---

> Hallo René,
>
> Hierbij een reactie van een consequente bukfietser. Om direct
> antwoord te geven op jouw vraag. Of je nu Time, Look, Shimano (=
> Look) of SPD pedalen gebruikt;  dit maakt niets uit. Wat wel uitmaakt
> is een bijzonder type pedaal, namelijk TDP pedalen. Deze pedalen
> schuiven (daarom ook wel schuivende pedalen genoemd) naar buiten als
> ze op de grootste afstand komen (als het been bijna gestrekt is).
---knip---

Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Het is inderdaad zo dat je met TDP pedalen nog iets harder kan fietsen
dan met SPD en dat je volgens de ervaring van diverse mensen minder snel
last van je knieen krijgt.
Maar het is ook zo dat je met SPD pedalen harder kan fietsen dan zonder
(met gewone pedalen).
Vooral op een ligfiets geld dit omdat je op een ligfiets met gewonen
pedalen continu druk op je trappers moet houden om te zorgen dat je
voeten er niet afglijden.
Met SPD pedalen hoeft dit niet waardoor je spieren op een bepaald punt
beter kunnen ontspannen.
Hier komt nog bij dat je makkelijker een iets hogere frequentie kan
fietsen wat ook gunstiger is.

Groeten Andre Vrielink