Re: ingehaald... pedalen

<knip>
<knip>
<knip>> Als ik
> echter op m'n flevobike ga fietsen geniet ik in eerste instantie van het
> heerlijk ontspannende toeren. Dat gaat bijna altijd mis als bukkers me in
> gaan halen.
<knip>

Hoi Rene, en alle meelezers,

Ja, dat gevoel kende ik heel goed. Ook ik had een Flevobike en dacht
sneller te zijn dan op mijn oude randonneur, en ook alle bukfietsers ver
achter mij te laten. Dit bleek al snel een illusie. De enige winst die met
de ligfiets was geboekt, was comfortwinst. Toen ik na een tijdje ligfietsen
vond dat ik iets snellers wilde, heb ik m'n Bike omgeruild voor een
Flevo-Racer. Sinds ik die heb, kan ik wel concureren met de
bukfietsers die ik op mijn pad vind. Vooral met tegenwind waaien ze er al
snel af, omdat ze als bukfietsers achter een ligfiets niet kunnen
slipstreamen. Zijn ze met een groepje, dan zijn ze weer sneller, want dan
kunnen ze kop-over-kop gaan.

De SPD-pedalen die ik al op mijn randonneur had, en die ik steeds op elke
nieuwe fiets overzet, leveren mij naar schatting zo'n 3 km/h snelheidswinst
op doordat ze een hogere cadans mogelijk maken.

Met vriendelijke groet,

Matthijs 'Hoe sterk is de eenzame ligfietser?'
de Vries

http://huizen.dds.nl/~menovs