Re: Slapende voeten & SPD vragen

> Subject:       Slapende voeten & SPD vragen

> Hallo mede ligfietsgebruikers,
~~knip~~
> vrij snel last van tintelende/slapende voeten. Met m'n "oude" schoenen had
> ik daar geen last van. Met name als ik constant druk uitoefen op de pedalen
> heb ik er last van.
 ~~knip~~

Hoi Evert,
Dit is een normaal verschijnsel. Hoe dik de zolen van je
bergwandelschoenen ook zijn, de speciale fiets(wandel)schoenen zijn
voorzien van een speciale, dunne maar superstarre zool. De
doorbuiging die met je oude schoenen nog mogelijk was, waardoor je
voet in staat was om een ongemakkelijke stand te corrigeren (nodig om
je voet op, of liever gezegd tegen, je pedaal aan te houden.), wordt
nu door je zool in de omgekeerde richting gecorrigeerd. De
doorbloeding in je voet word gestremd, en daar zit de oorzaak van je
tintelende voeten.

> Ik ben sowieso van plan de komende tijd SPD-pedalen te monteren, maar zullen
> de slaapvoetproblemen daarmee ook opgelost zijn? Of is er iets anders wat ik
> er nog aan kan doen?
>           Evert ten Napel

Wanneer je SPD pedalen monteert, ben je de eerder genoemde problemen
kwijt. Een nieuw probleem zal de vaste stand (ondanks slap instellen
en" meervoudige losmaakstand" van de moderne SPD's) van je voet zijn.
Overweeg om de PD-M323 pedalen aan te schaffen, zodat je zo nu en dan
je voet los kan maken en de andere "normale" zijde van dat type
pedaal kunt gebruiken. Zorg er wel voor dat je er zilverkleurige
plaatjes bij krijgt met typenummer SM-SH55. Deze kun je in
tegenstelling met de zwarte (goedkopere )plaatjes, in meerdere
standen in- en uitklikken. Als je pedalen bij een prof fietsenmaker
koopt, kun je hun ook de platen laten monteren en afstellen. Ze
hebben dan een speciale cranc waar je ze op uit kunt proberen.
Bijkomend voordeel is dat zij het risico dragen als je schoenzool
beschadigd bij het verwijderen van het kunststofplaatje. (Door schade
en schande wijzer geworden bij mijn eerste schoenen)

Voorlopig zal het een remedie kunnen zijn om je schoenen wat minder
strak te dragen (NIET doen als je inmiddels SPD pedalen gemonteerd
hebt!!) De doorbloeding van je voet zal dan wellicht iets verbeteren.
En zodra je ze kunt laten hangen, wil je niet anders meer!

Veel succes en plezier van je nieuwe uitrusting,

                "STAY AHEAD AND LOVE IT !!!!!"

Boy Bakhuys sends his recumbently greetings.......