Re: fietstrein

Marcel Pronk <marcel.pronk at open.net> vroeg:

>Hallo allemaal,
>
>Heeft iemand ervaring met ligfietsen (en aanhanger(BOB)) meenemen in een
>buitenlandse trein?
>Uit een folder van de Deutsche Bahn blijkt dat ligfietsen en aanhanger(!)
>mee mogen, maar hoe werkt dat in de praktijk (zijn bepaalde type ligfietsen
>makkelijker mee te nemen dan andere)?

Jawel, ik ben zojuist na een ligfietstochtje met bepakking (1500 km door de
Ardennen, Vogezen en Duitsland) teruggekeerd per trein vanuit St. Goar
(onder Koblenz). De DB zorgt heel wat beter voor fietstransport als de NS,
op de meeste treinstellen is een extra wagon gekoppeld speciaal voor
fietsen, kinderwagens ed. Als je in het weekend reist en niet opziet tegen
wat overstappen en een wat langere reistijd voor lief neemt, ben je
helemaal voordelig uit met het zg. Schoenes Wochenende ticket. Onbeperkt
treinen in het weekend door heel Duitsland op alle regionale treinen (een
soort stoptrein) voor slechts 35 DM. En op datzelfde kaartje mag je ook nog
'ns vier andere personen gratis meenemen! De fiets mag mee voor 6 DM. Over
de afstand St Goar-Meppen (nabij Emmen) deed ik ongeveer 6,5 uur (drie keer
overstappen), dus de reistijd viel eigenlijk reuze mee. Nadeel van
dergelijke aanbieding is dat hordes fietsers op 'n "Schoenes Wochenend"
hier dankbaar gebruik van maken, overvolle fietswagons zijn dan het gevolg.

>(Voor iemand die direct enthousiast is geworden dat z'n fiets mee kan: voor
>ligfietsen geldt een dubbel tarief en mogen niet in alle typen trein mee;
>voor aanhangers geldt een enkel tarief)

Mijn ligfiets (Challenge Wizard) gold als een normale fiets en kon
probleemloos mee.
Wel was het soms lastig met bepakte fiets en al trein in/uit, perron op/af
te stappen. Soms liep ik 2x heen en weer eerst met tassen en dan met de
fiets, de radical ligfietstassen waren echter heel snel van/op de fiets te
laden.

Groeten, Minko