Verhees Alleweder ervaringen

Na een lang weekend fietsen nog wat ervaringen met de Verhees Alleweder:

* Mi. is de vering van de voorwielen te slap. In een snelle bocht veert de
fiets aan de buitenbocht te veel door. Het schijnt dat Bart Verhees een
stuggere veer kan leveren. Ik hoop die er binnenkort in te laten zetten.
Het liefst zou er ook een betere demping (schokbreker) op willen monteren.
Dat komt later misschien.

* Tijdens de ronde van de Achterhoek (die vooral door DUitsland bleek te
gaan) ging ik met te hoge snelheid over een flinke bobbel. Resultaat was
dat de achtervering vervolgens "op slot" zat. De stangen die in elkaar
schuiven bleken een beetje schuin tov. van elkaar geraakt te zijn. Ik kon
ze gelukkig gewoon weer recht trekken en de tocht vervolgen. Verder geen
problemen gehad. Rijden zonder achtervering is niet lang vol te houden.

* Bij mijn Verhees zat de voorderailleur op een buisje die met een bout in
de cilinder om de aluminium trap-as was getapt. Deze constructie bleek bij
mijn fiets niet stevig genoeg: bij het vastzetten draaide ik met zeer
weinig kracht de bout (tap) dol. Bij A.C.E. in Winterwijk konden ze er
gelukkig de derailleur weer bevestigen door er met een paar parkers de
derailleur-bevestiging van de Flevobike racer op te zetten.

* Een helling van 20% is te doen met de fiets. Het achterwiel slipte
nauwelijks op het natte slechte wegdek. Ik heb er voor wel een
derde blad bij laten zetten. Ik rijd met voor 30 / 42 / 52 (wil daar
overigens 30 / 42 / 56/ van maken).

* Heeft iemand ervaring met een ander zitje in de fiets? Het zit nu pas
lekker als ik er in de holte van m'n rug een opgerolde handdoek onder het
kussentje doe. Het kussentje is overigens een verschrikkelijke spons. Ik
denk aan dat speciale materiaal dat hier vaak is besproken maar vraag me
af hoeveel nut dat in een Allweder heeft. Probleem is dat er weinig
ventilatie is. Ik vrees dat het boren van gaatjes in alu zitting deze al
snel te slap maakt.

Groet, Rene