Re: acculader

Hoi Arjan,

> De prijs van een loodaccu van 6V, 3Ah (goed voor meer dan 6 uur licht)
> viel mij reuze mee (fl 35 in electronica shop). Ik schrok pas bij de
> prijs van de lader (fl 75 in dezelfde zaak). Zijn er geen goedkopere
> oplossingen? Ik heb volgens de winkel een constante laadstroom van 300 mA
> nodig (6V dus) en overladen kan mijn inziens simpel voorkomen worden met
> een tijdklok op de lader.

De winkel heeft ofwel de plank volledig mis geslagen, of is er niet in
geslaagd het goed uit te leggen. Even een korte cursus
accutechniek-voor-in-de-praktijk: Er zijn verschillende accuprincipes, die
elk een ander laadproces vergen. De belangrijkste zijn loodaccu's en
NiCd-accu's. NiCd-accu's zijn eigenlijk nogal lastig te laden. De simpelste
manier is een constante stroom ter grootte van een tiende van de
accucapaciteit (in Ah), gedurende 14 uur. Bij die laadstroom kan overladen
geen kwaad; je accu zal het overleven als je hem per ongeluk een week aan
de lader laat hangen. Er zijn overigens ook veel ingewikkelder laadmethodes
om een NiCd sneller te laden zonder dat 'ie stuk gaat. Loodaccu's hebben
echter een heel ander laadprocede nodig! Veel simpeler, eigenlijk. Als je
op een loodaccu een spanning zet van 115% de nominale spanning (6.9 V in
jouw geval), zal de accu zelf zoveel stroom trekken als hij nodig heeft. Is
de accu leeg, dan trekt hij veel stroom, is de accu vol, dan trekt hij
gewoon geen stroom meer. De accu regelt dus zijn eigen laadproces. Je hebt
echter wel een stroombegrenzing nodig, aangezien een lege accu wel heel erg
hongerig is en anders de lader zou kunnen beschadigen.Het advies van de
winkel is dus duidelijk helemaal fout: je hebt een NiCd laadproces gekregen
voor een loodaccu en daarmee zou je best je accu stuk kunnen maken.
Flutwinkel dus.

> Suggesties?

Ga naar de locale modelbouwboer en koop voor een geeltje of zo een 6V
loodacculadertje. Als je de accu nog niet gekocht hebt kun je die daar
ongetwijfeld ook kopen.

Groeten,
Alte

ir.  A.I. de Boer                    National Aerospace Laboratory NLR
Research engineer                               Electronics department
                              Electronics and instrumentation division
phone: +31 527 248316   PO box 153, 8300 AD Emmeloord, The Netherlands
fax  : +31 527 248210                                http://www.nlr.nl