Re: pedalen voor ligfietsen

Marcel wrote:

> zal ik zelf riempjes frutselen of koop ik het SPD-systeem? SPD
> schijnt op de lange afstand ook weer niet de oplossing te zijn
> (constant je voeten in de zelfde hoek levert ook weer verkramping
> op?). Bovendien houdt je het probleem van onvoorziene valpartijen als >
je voeten blijven steken. Wie heeft een handige oplossing of ervaring >
hiermee?

Mijn ervaringen met SPD pedalen zijn over het algemeen positief.

Na een korte gewenningsperiode bevalt het me al ruim een jaar uitstekend.
Op de lange afstand geen last van verkramping, mits de trapas op de juiste
afstand staat ingesteld. Dit is wel belangrijk, als deze te dichtbij staat
krijg je gegarandeerd kramp. Ook de crancklengte is hierbij belangrijk,
niet te lang als je korte benen hebt !

Ook tijdens onze ligfietsvakantie in Zweden '97 bevielen de SPD's
uitstekend. Vooral op de hobbelige gravelwegen is het prettig dat de voeten
goed op de pedalen blijven. Iets minder goede ervaringen hadden we met de
21 % hellingen, lopen dus, net als die zweedse mountainbiker (die reed
zonder bepakking!).

Groeten, Ruud de Cocq