Re: pedalen en stijfheid zool fietsschoen

Arjan Wijdeveld wrote:
> Zijn er mensen die zowel ervaring hebben met slappe als stijve
> fietsschoenzolen en is een stijve zool inderdaad de oplossing voor dode
> tenen?

Ik heb geen ervaring met slappe zolen in combinatie met SPD, maar ik kan
wel m'n ervaringen met sportschoenen tegenover mountainbike SPD schoenen
(met harde zool dus) vertellen. Last van dode tenen krijg je in
iedergeval niet, ik heb zelfs het idee dat je meer kracht kunt zetten
met een harde zool (logisch, want er is dan geen energieverlies voor het
buigen van zool en voet). Een harde zool heeft een nadeel: De
betreffende soort schoen is aan de bovenkant te vergelijken met een
trimschoen, met gaas op de neus dus. Doordat je bij een harde zool je
voet niet buigt krijg je bij koud winter weer dan ook last van koude
tenen.

Groetjes, Harm Lammers, die een ligfiets aan het bouwen is.