Re: pedalen en stijfheid zool fietsschoen

 Hallo

>Wat WEL een probleem is is de stijfheid van je fietsschoen. Ikzelf
>fiets met gecombineerde fiets/loopschoenen en na enkele uren fietsen
>heb ik dode tenen. Een fietsschoen met een harde zool verdeelt de
>druk veel beter en je moet dan ook minder last hebben van drukpunten
>c.q. afknelling. Mijn volgende schoenen hebben dan ook een harde
>zoolplaat en achter in de kofferbak (staartpuntje) gooi ik een extra
>paar loopschoenen.
>
>Zijn er mensen die zowel ervaring hebben met slappe als stijve
>fietsschoenzolen en is een stijve zool inderdaad de oplossing voor
> [...]
Zeer stijve zolen zijn inderdaad de oplossing bij de SPD pedalen. Op
mij bukker heb ik nog steeds het eerste model SPD pedaal, gekocht toen
ze net uit waren, destijds was daar ook maar één model shimano schoen
voor. Met die schoenen kreeg ik op lange afstanden, na +/- 1.5 uur,
last van dode tenen. Ik heb nu ander schoenen met een veel stijvere
zool, shimano SH-M110, en daar mee is bij mij het probleem over. Het
lopen met stijve zolen wordt wel wat minder, op fietsvakantie gebruik
ik alleen voor lange wandelingen andere schoenen. Op mijn ligger heb
ik de shimano PD-M323 pedalen zodat ik met normale schoenen ook nog
goed kan fietsen.

     Groeten Rik