Re: forenzen

> Date:          Sat, 24 Jan 1998 11:13:29 -0800
> From:          "E. Borgers" <EBOGEGE at CompuServe.COM>
> To:            nlhpv at ford.il.fontys.nl
> Subject:       forenzen

Nog een late reactie,

> Bij mijn proefrit op een speedliner met kunststof veerelement viel me op
> dat de vering niet echt optimaal was.
> Is een hydraulische vering beter? Brengt dit veel verliezen mee
> heuvelop?

Hydraulische vering is inderdaad beter. Verliezen zijn alleen voor
profs van belang. Als je veel moet klimmen geeft een ligfiets niet
veel  voordeel vanwege het extra gewicht.
Zelf heb ik een blue glide met gewoon elastomeer waarmee ik forens
tussen delft en den haag. Ondanks de matige demping en het slechte
staat van het wegdek in de randstad worden de schokken over je hele
rug verdeeld en vind ik de totale houding veel comfortabeler dan de
'gewone fiets'. Geen last van je armen, zitvlak en geen gestoemp
tegen de wind.

> Ook de stabiliteit was niet dat wat ik gewend ben van een bukfiets.
> Het stuur (de helmstok) kon ik niet loslaten tijdens het fietsen. Is dit
> normaal voor een ligfiets?

Inderdaad kan je met een bukfiets strakker sturen, maar niet zo dat
je je niet veilig door het verkeer kunt bewegen en dit kan je niet na
een aantal ritjes goed beoordelen.  Het duurt wel een maandje voor
je met je ligfiets kunt lezen en schrijven.
Doordat je armen geen schokken opvangen is het toch geen probleem om
het stuur vast te houden? Nog wel zo veilig. In de binnenstad heeft
een  ligfiets (tenminste een M5-model) trouwens  geen voordelen
doordat je niet zo kort kunt draaien.

> Wat mij ook "stoorde" was de afstand van de achterband tot de
> verbindingsbuis tussen de twee achtervorkpoten, die bedroeg niet meer
> dan 2mm.

Hoe kleiner deze afstand hoe stijver de fiets. Wat is precies het
probleem? Dikkere banden? Ik heb mijn achterspatbord trouwens aan de
bagagedrager bevestigd.

> Zijn er mensen die ervaringen (Positieve of negatieve) hebben met de
> Speedliner?

Zie boven. I.h.a. goed. Ik heb via garantie een nieuw voorwieltje
gekregen door een productiefout. Ik heb nu +/- 3000 km met veel
plezier de blue glide bereden. Maar voor korte ritjes gebruik ik een
rechtop-fiets en idem als het regent door de lange open ketting.

> Zijn er mensen die ervaring hebben met forenzen over een gelijkwaardig
> parcours, welke fiets berijden jullie?

Ik heb niet veel ervaring met klimmen op een ligfiets maar het gaat
best. Lees over Luik-bastenaken-Luik door Ymte Sybrandy op een Oke-Ja
van Flevobike.

> Bij voorbaat dank voor alle reakties:-)
> Ed Borgers, E-mail:EBOGEGE at COMPUSERVE.COM of
> Ed.Borgers at ACN.COMP.PHILIPS.COM

   _ at        at                 at

Met hart. groeten.
Arybert Lekkerkerk