Re: Pedalen voor ligfietsen

On Tue, 3 Feb 1998 11:51:28 +0100, nlhpv-digest wrote:

>Date: Fri, 30 Jan 1998 19:17:53 +0100
>From: Lammers/De Vries <LamDeVri at worldonline.nl>
>Subject: Re: Pedalen voor ligfietsen
>hele dag lang op de fiets gezeten, maar ik heb nog nooit last gehad van
>verkrampte voeten. Je voeten hebben namelijk een kleine speling naar
>links en naar rechts, waardoor je niet helemaal in de zelfde houding
>hoeft te blijven. Wat ik me wel afvraag is hoe makkelijk je op een
>ligfiets uit SPD pedalen kunt komen.

Eenvoudig. Tenminste voor mij.
Ik heb de veerspanning zo laag gezet, dat ze onderweg over een hobbel
net niet losschieten.
Om de schoen los te krijgen maak ik een soort van kantelbeweging, dus
niet de draaibeweging die Shimano bedoeld.  Het is meer een
geforceerde uitbraak door mijn voet naar buiten te kantelen, zoals je
doet als je staande je grote teen van de grond tilt.

Het is mij ondertussen gelukt om al rijdende 1 (linker) voet alleen
los te krijgen, of beide tegelijk. Na elkaar losklikken geeft een
vreemde stuuruitslag, en maakt de fiets (flevo-racer) trouwens ook
onbestuurbaar.

Greetings from

		Jeroen T. Bezemer

				Sliedrecht, Holland.