Re: kettingreiniger.

Hoi allemaal

> Ik heb zelf een setje gekocht bij de Hema, is goedkoop, werkt prima, spat
> maar een klein beetje. het is een doosje met een aantal harde borsteltjes
> die door middel van tandwieltjes aan het draaien en borstelen gaan. het
> wordtgevuld met hema ketting reiniger en is niet duur en redelijk stevig.

Ik maak de ketting van m'n Flevobike ook al een tijdje schoon met de Bi-Box
van de Hema. Ik moet daarvoor wel altijd een helpende hand nodig: de
ketting loopt in een hoek van 45 graden i.p.v. horizontaal, daarom moet
iemand het achterwiel omhoog houden. Anders zou de vloeistof uit het
apparaat lopen. Een smeerbeurt is goed voor ongeveer honderd tot
tweehonderd kilometer.

De spoel/smeerolie bevat "aromaatvrij koolwaterstof". Aromatische
koolwaterstoffen zouden erg giftig zijn, dus zou deze (plantaardige) olie
milieuvriendelijk zijn. Er zit echter ook een corosiewerend bestanddeel in,
daarom bewaar ik de afgewerkte olie in een jampotje, dat ik ga inleveren
als chemisch afval. Misschien is dat niet nodig, maar je weet maar nooit.

Met vriendelijke groet,

Matthijs de Vries

BTW: Ik wil op 28 juni weer de fortenroute gaan ligfietsen. Die is 200 km.
lang, rondom Amsterdam.