Re: Rugleuning ligfiets

> From:          "BOS, MATHILDE VAN DEN" <94101017 at sggm.hhs.nl>
> To:            "'nlhpv at maillist.il.fontys.nl'" <nlhpv at ford.il.fontys.nl>
> Subject:       Rugleuning ligfiets
> Date:          Wed, 11 Feb 1998 14:46:44 +0100

~~knip~~
> Hoeveel geld wilt u betalen voor een rugleuning met een minder
>zwetende werking?
~~knip~~

Hoi Mathilde,

Ik zit me af te vragen wat reeler is: een bedrag bedenken voor iets
wat voorlopig in zulke kleine oplagen (handmatig) gemaakt moet
worden, of een ligfietszadel die geen bezwete rug veroorzaakt.

Als ligfietsbouwer/-berijder ben je fanatiek genoeg om enorm veel
tijd en geld aan accesoire's , matrialen, etc te besteden. Dus als
het functioneel is, (lees in dit geval revolutionair) wordt er
natuurlijk een goede prijs voor betaald.

In ogenschouw genomen, dat er een enorm aantal zelfbouwers rondrijdt,
denk ik dat F150,= een goede prijs is. In de revalidatietechniek
worden veel zittingmatrialen gebruikt, die (echt) waterdicht,
luchtdoorlatend, slijtvast en min of meer misbruikbestendig zijn,
maar de kosten voor de bekleding liggen al rond de F200,= laat staan
een komplete stoel!

Ik heb een proefje gedaan met een aluminium rugleuning van
geperforeerde plaat met een wieber profiel, bekleed met Gore tex.
(maaswijdte 10x25) Werkt perfect! Kosten: F70,= (voor de
rugleuning, excl bevest.mat.) Alleen, het oog wil ook wat, en een
rechte rugleuning is ook geen weldaad voor je rug. Om dit matr. in
een kuipvorm te persen, kost je echter F15.000,= per vormmal, per
maatgroep! Voorlopig niet erg interessant dus, m.i.

Maar goed, op ons bedrijf hebben we positieve ervaringen met
ergonomie studenten en ik zie dus met belangstelling uit naar je
afstudeerproject. Laat je ons weten hoe dat afloopt? Veel succes met
je onderzoek, het zal hoe dan ook een positieve impuls geven in
de fabrikatie van ligfietsen in het algemeen.

                "STAY AHEAD AND LOVE IT !!!!!"

Boy Bakhuys sends his recumbently greetings.......