RE: nlhpv-digest V1 #285

Hallo Mathilde.

Om als start van een onderzoek aan een hollander te vragen wat een
rugleuning mag kosten is denk ik vragen naar de bekende weg.
Niemand wil teveel betalen. Ik volg nu al een tijdje de discussies op
deze lijst, en steeds merk ik weer dat er vele doe het zelvers tussen
zitten. Hier is niks verkeerd aan, maar een eigenschap van een doe het
zelver is juist om iets zo goedkoop mogelijk te doen.
Ik denk dat je in je onderzoek wel enigszinds met de kostprijs rekening
moet houden, het is echter belangrijker om een wetenschappelijke
onderbouwing voor een bepaalde rugleuning te vinden.
De reden waarom je een bezwete rug krijgt is mijns inziens dat je geen
natuurlijke koeling hebt.
Als je iets kan bedenken ( misschien iets met een dubbele rugleuning )
waardoor de luchtstroom en daardoor de natuurlijke koeling langs de rug
wordt verbeterd ben volgens mij een heel eind op de goede weg.
Wat ikzelf bereid ben te betalen hangt af van de oplossing, pasvorm
werking en het gekozen materiaal. Hier kan ik dus niet met een bepaald
bedrag op antwoorden, maar als het echt goed werkt ben ik bereid hier
tussen de FL 300,-- en FL 400,-- voor te betalen.

Groeten René Manders.