Re: flevobike off the road.

> [...]
> Indien de paden uitgerust zijn met stenen en kuilen ga ik als een
ruiter van
> een zeer wild paard stuiterend van de ene kuil naar de anderen.
[...]
> Ik heb het idee dat dit aan de voorvering van de Flevobike ligt
welke in dit
> soort situaties eerder tegen dan mee werkt.

Volgens mij kan het niet aan de voorvering liggen omdat ik hetzelfde
probleem ook op mijn FlevoRacer tegen kwam, afgelopen zomer in
Denemarken.

Op een voorwielaangedreven fiets heb je soms een probleem met de
tractie. Als je die kwijt raakt dan heb zowel geen aandrijf als geen
bestuurbarheid. :-(

Verder kan je op een Flevo gewoon niet zo nauwkeurig en voral snel op
veranderingen in het evenwicht van het systeem fiets/berijder
reageren, omdat de massa die te bewegen is om een bepaalde correctie
uit te voeren tamejijk hoog is. Om te sturen draai je de voorhelft van
je fietsframe en de complete aandrijf. Met de massa van je benen erbij
loopt dit op tot een behoorlijke aantal kilo's met een relatief hoge
zwaartepunt, draaiend op een lange hefboom. Dus krijg je een enorme
traagheid in je stuur die absoluut niet te vergelijken is met een
achterwielaangedreven (lig)fiets.

Als je zoiets wilt simuleeren, zet maar 10-15 kilo's op de lowriders
van een gewone rechtopfiets en probeer dezelfde pad op te gaan.

Groetjes,
Mark.