Re: Ligfietstocht

Harco wrote:

>Ik heb het plan opgevat om een fietstocht te gaan maken
>met mijn Flevobike Racer door Nederland van een paar dagen.
>Tent mee e.d.
>Nu heb ik alleen geen ervaring met het vervoer van bagage
>op mijn ligfiets. Normaal gebruik ik hem voor woon-werk
>verkeer. Hij is wel voorzien van een achterdrager, maar
>deze lijkt mij niet voldoende om alle bagage aan op te
>hangen. Is (zijn) er iemand die mij hierover een aantal
>tips kan geven?

Over de tassen:
Vorig jaar heb ik met mijn vrouw Els een tocht op de
ligfiets gemaakt door Zweden.
Wij hebben overwogen om hiervoor de speciale ligfietstassen
te kopen, die aan de zitting hangen.
We hebben uiteindelijk besloten om "normale" fietstassen
te kopen voor aan de bagagedrager, dan blijven de bidons
(onder de zitting) normaal bereikbaar.
De keuze is toen gevallen op per fiets twee Ortlieb zijtassen
en een Ortlieb "back-pack" voor dwars over de zijtassen heen.
De zijtassen staken iets boven de bagagedrager uit, zodat er
onder de dwarsliggende back-pack nog ruimte over was om een
stuk tent mee te nemen (allebei de helft).
Dit leverde per fiets zo'n 80 liter bagageruimte op.
Door wat passen en meten, en niet te veel mee te nemen lukte
het om alles erin te krijgen. Het totaalgewicht van de bagage
inclusief de tassen kwam op ongeveer 16 kilo per fiets.

Over de bagagedrager:
Bij de fiets van Els (Optima Kolibri) is de bagagedrager
zo degelijk aan het frame bevestigd, dat de bagage eigenlijk
aan het frame zelf hangt. Wel is de bagagedrager relatief hoog
gemonteerd, dit komt omdat deze aan het geveerde deel van het
frame is gemonteerd. De fiets behield ongeveer dezelfde
rij-eigenschappen, met uitzondering van het veranderde
(hogere) zwaartepunt. Voor de tocht heb ik wel een stijver
elastomeer veerelement gemonteerd.

Bij mijn fiets (M5 28/20) is de bagagedrager net zo bevestigd
als bij een normale fiets. Hij is gemonteerd aan de achterbrug,
aan het niet geveerde gedeelte, waardoor deze op dezelfde
hoogte hangt als bij een normale fiets. Het zwaartepunt ligt
hierdoor wat lager dan bij de Optima.
Het is een Bor-Yueh drager, die niet uitblinkt in stijfheid.
Toch was er prima mee te rijden, alleen was het wel opletten
bij snelle koerswijzigingen, de boel ging soms wat slingeren.

Overigens fantastisch fietsland, Zweden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Groeten, Ruud de Cocq