Re: nat chromoly

Jan Peter Tamminga wrote:

> Hoi allemaal,
>
> Na het afwerken van mijn huidige zelfbouw ligfiets (veeeeeel te zwaar) wil ik een lager

Wat is veeeeeeeeel te zwaar??

> [...]
> fietsen. Omdat de afstand enkele reis zo'n 35 km is zal ik redelijk moeten aanpezen,
> vandaar een laag model. Wat ik me nu afvraag is hoe het zit met regenachtig weer, dus nat
> wegdek en laagliggers. Bij mijn windvangfiets heb ik wel eens als ik door plassen rijdt dat
> het water in meer of mindere mate over mijn voeten sproeit. Nu lig je op een laagligger
> (neem als voorbeeld maar eens de challenge hurricane) met je achterwerk ongeveer op
> dezelfde plek als waar bij een rechtopfiets je voet natspat.
> Moet ik bij nat weer op een natte broek rekenen of valt alles wel mee?

Zie mijn mailtje over spatbordje.

> Een andere vraag: wie weet waar ik buismateriaal kan aanschaffen? (ik woon in Groningen)
> In de IHPVA-digest lees ik veel over 'Chromoly' en '4130'. Wat is dit precies? het lijkt
> wel alsof iedereen het spul gebruikt, bovendien klinkt het wel haai-tek,

Is ook wel een beetje zo; ik bouw alles in gewoon staal en dat kan toch
redelijk licht.

> maar is het ook
> in Nederland verkrijgbaar en is het met kopersoldeer te verwerken?

Meer met zilver, dacht ik.

Had je al een "Bouwbeschrijving Lage Racer" van Zephyr?? Deze uitgave
gaat in op de bouw van zo'n fiets, compleet met bouwtekening en info
over de te gebruiken materialen.
zie: http://home.wxs.nl/~dsiepman/home.html

Groeten,

Danny Siepman