nat chromoly

Hoi allemaal,

Na het afwerken van mijn huidige zelfbouw ligfiets (veeeeeel te zwaar) wil ik een lager
model bouwen. Deze fiets wil ik gaan gebruiken om een paar keer per week naar mijn werk te
fietsen. Omdat de afstand enkele reis zo'n 35 km is zal ik redelijk moeten aanpezen,
vandaar een laag model. Wat ik me nu afvraag is hoe het zit met regenachtig weer, dus nat
wegdek en laagliggers. Bij mijn windvangfiets heb ik wel eens als ik door plassen rijdt dat
het water in meer of mindere mate over mijn voeten sproeit. Nu lig je op een laagligger
(neem als voorbeeld maar eens de challenge hurricane) met je achterwerk ongeveer op
dezelfde plek als waar bij een rechtopfiets je voet natspat.
Moet ik bij nat weer op een natte broek rekenen of valt alles wel mee?

Een andere vraag: wie weet waar ik buismateriaal kan aanschaffen? (ik woon in Groningen)
In de IHPVA-digest lees ik veel over 'Chromoly' en '4130'. Wat is dit precies? het lijkt
wel alsof iedereen het spul gebruikt, bovendien klinkt het wel haai-tek, maar is het ook
in Nederland verkrijgbaar en is het met kopersoldeer te verwerken?

Groeten, Jan Peter 'would-be laagligger' Tamminga