Re: Ervaringen met de Optima Baron

Klaver M.G. wrote:

> Ik ben aan het shoppen voor een nieuwe fiets. Mijn oog is met name gevallen
> op de Baron van Optima.
> Wie heeft ervaringen met deze fiets.

Ik heb geen Baron, maar het zijn mooie fietsen en ik heb heel wat
eigenaren van een Baron Low Racer gesproken. Nooit een klacht gehoord.

Ik heb speciaal de volgende vragen;
>  - wat heeft de voorkeur de kettinggeleiding over het voorwiel of
> rechtstreeks langs het voorwiel ?

In de stad/routes met veel korte, scherpe bochten: bovenlangs.
In de polder/platteland, rechte wegen: langs voorwiel
Ik heb een zelfbouw lage racer en heb de ketting langs voorwiel. Gaat
prima, staat mooi, is sneller. Ik rij er regelmatig mee in de stad.

>  - in welke mate is het niet geveerd zijn van de fiets een probleem ?
Door lange wielbasis al enige vering. Maar het is wel lekker, een
geveerde achtervork.

>  - wat is de snelheidsverhouding ten opzichte van een M5 streetlegal en een
> Alleweder ?

Sneller dan een Street Legal, ongeveer even snel als Alleweder.

>  - zijn verkeersdrempels goed te nemen met de fiets ?

Met de Baron zijn drempels nooit een probleem

>  - zijn dubbel draaipunt remmen voldoende of is Magura het minimum ?

Op het voorwiel is een krachtige rem wel nuttig, achter zou je kunnen
kiezen voor een wat minder heftige rem. Magura kan, maar er zijn ook
andere goede remmen.

Succes!

Danny Siepman