Re: Ervaringen met de Optima Baron

 (- wat heeft de voorkeur de kettinggeleiding over het voorwiel of
rechtstreeks langs het voorwiel ?)
Ik ben sinds 1 maand in het bezit van een Baron en de 1ste ervaringen zijn
prima, De ketting loopt rechtstreeks langs het voorwiel en dat is te doen.
Ik hou wel rekening met de route die ik rij. Voor de zekerheid heb ik bij
de aankoop schroefbusjes laten aanbrengen wanneer ik niet kan wennen aan de
krappe stuuruitslag kan ik de ketting nog langs het balhoofd laten lopen.
( - in welke mate is het niet geveerd zijn van de fiets een probleem ?)
Bij slechte klinkerweggetjes wordt je redelijk door elkaar geschud, maar
boomwortels en verkeersdrempels worden beter verwerkt dan op m'n M5 26/28.
Volgens mij is het gewoon comfortabeler om laag tussen de wielen te zitten
dan hoger boven de wielen. De M5 is dan ook wel sportief geveerd. Verder
komt er ook wat vering uit het frame omdat de wielbasis lang is.
 (- wat is de snelheidsverhouding ten opzichte van een M5 streetlegal en
een
Alleweder ?)
Voorzichtige schatting is ca 5 km/uur sneller tegen de wind in en ca 3
km/uur met wind mee t.o.v. M5 26/28.
(- zijn verkeersdrempels goed te nemen met de fiets ?)
Ja, zo hard mogelijk
( - zijn dubbel draaipunt remmen voldoende of is Magura het minimum ?)
Raceremmen zijn voorlopig wel voldoende, ik heb nog geen noodstop hoeven
maken.

Misschien moet je de Baron eens huren, dat zegt veel meer dan in een Email
beschreven kan worden.

m.vr.gr.
Sjoerd van Beuzekom
Sjoerd van Beuzekom at RIVM.nl