Re: V-brakes

Arjan wrote:

>P.S. Heeft iemand een reaktie op mijn volgende stelling?
>
>V- brakes zijn cantilever remmen, dus met centrale optrek
>L- brakes zijn die nieuwe side-pull remmen op ATB's.

Voor zover ik het begrijp hebben de V-brakes hetzelfde
mechanisme voor wat betreft de twee hefbomen.
Alleen worden de hefbomen anders naar elkaar getrokken.
Dit betekent volgens mij dat bij V-brakes de kracht van
de remhendel rechtstreeks wordt overgebracht naar de hefbomen.

Bij een cantilever wordt omhoog getrokken. Hierdoor ontstaat
een kracht omhoog, die dus aan de nokken trekt. Ook ontstaat
er een kracht die de hefbomen naar elkaar toe trekt, dit is
de resultante van de driehoek die gevormd wordt door de punten:
nok links, nok rechts, centraal punt van de kabel tussen de nokken.

De kracht die je op de hendel uitoefent wordt bij de cantilevers
dus verdeeld in twee componenten, waarvan er maar één voor het
remmen wordt gebruikt.

Conclusie: Volgens mij moet je met cantilevers harder knijpen
dan met V-brakes om dezelfde remkracht te bereiken.

Over L-brakes kan ik niets zinnigs zeggen, ik heb ze nog nooit
gezien.

Groeten, Ruud de Cocq