Re: Anders: Flevo Bike

> Soort: Anders
> Kop:   Flevo Bike
> Van:   Stefan Kamphuis
> Email: stefan at wbptue.wb.utwente.nl, df110 at signaal.nl
> Na mij georienteerd te hebben in de ligfiets wereld, wil ik de stap
ondernemen om een Flevo Bike te bouwen. Op dit moment ben ik in het bezit
van schetsen van het model '89. Dit model heeft een wielbasis van ongeveer
950 mm en een sprong van 80 mm (uitgeveerde stand). De huidige BIKE heeft
daarin tegen een wielbasis van 970 mm een een sprong van 60 mm. Uiteraard
hebben beide versies een balhoofdshoek van 45 graden. Wanneer je ervaring
hebt over de invloed van deze basismaten op het rijgedrag van de BIKE zo
> u je mij dan daarover kunnen adviseren.

Is de sprong niet de buiging van de voorvork? Is wat jij bedoelt niet de
naloop? Naloop: de afstand tussen het punt waar de stuuras denkbeeldig de
grond raakt en waar het voorwiel de grond raakt.

In het laatste nummer van FIETS (nr 1, 1998) staat over de naloop bij
racefietsen, dat hoe kleiner de naloop wordt, hoe "sportiever" het
stuurgedrag zal zijn. Bij een naloop < 50 mm is er sprake van "zenuwachtig"
stuurgedrag. Bij een naloop van +/- 60 mm is het stuurgedrag comfortabel.
Doorgeredeneerd naar een Bike lijkt mij een naloop van 80 mm te groot en
niet geschikt voor een veilig en direct stuurgedrag. Men heeft daarom, denk
ik, de naloop verkleind om het stuurgedrag te verbeteren.

Logisch geredeneerd verkleint bij een normale voorvork de sprong de naloop:
hoe groter de sprong, hoe kleiner de naloop. Daarom hebben veel racefietsen
tegenwoordig misschien bijna geen sprong meer. (Klopt dit?)

Met vriendelijke groet,

Matthijs de Vries, meer filosoof dan techincus.