Sprogn, naloop, .... was:Re: Anders: Flevo Bike

> [...]
>stuurgedrag zal zijn. Bij een naloop < 50 mm is er sprake van "zenuwachtig"
>stuurgedrag. Bij een naloop van +/- 60 mm is het stuurgedrag comfortabel.
>Doorgeredeneerd naar een Bike lijkt mij een naloop van 80 mm te groot en
>niet geschikt voor een veilig en direct stuurgedrag. Men heeft daarom, denk
>ik, de naloop verkleind om het stuurgedrag te verbeteren.
>
>Logisch geredeneerd verkleint bij een normale voorvork de sprong de naloop:
>hoe groter de sprong, hoe kleiner de naloop. Daarom hebben veel racefietsen
>tegenwoordig misschien bijna geen sprong meer. (Klopt dit?)
Waarschijnlijk zal de hellingshoek ook vergroot zijn, anders krijg je zoveel
naloop bij hogere snelheid dat je fiets altijd rechtdoor zal blijven gaan.
Hierdoor mag de voorvork minder stevig zijn, en kan dan ook weer lichter...

Overigens ben ikzelf bezig met een tekstje op het net over die fenomenen:
http://bewoner.dma.be/bSimon/vrvork.htm
De versie is wel nog onvolledig, maar geeft toch al een eerste idee.
Intussen is mijn eigen informatie al wat nauwkeuriger, waarschijnlijk zal ik
dan ook mijn pagina dit weekend eens updaten. Dan stuur ik wel nog eens een
mailtje om wat commentaar te vragen, maar die is ook nu al welkom.

Groeten,
Bert Bruynooghe,
die voor de bouw van zijn ligfiets steeds verder verstrikt raakt in
wiskundige formules.