Re: Sprogn, naloop, .... was:Re: Anders: Flevo Bike

Bert Bruynooghe wrote:

> Waarschijnlijk zal de hellingshoek ook vergroot zijn, anders krijg je zoveel
> naloop bij hogere snelheid dat je fiets altijd rechtdoor zal blijven gaan.
> Hierdoor mag de voorvork minder stevig zijn, en kan dan ook weer lichter...
>
> Overigens ben ikzelf bezig met een tekstje op het net over die fenomenen:
> http://bewoner.dma.be/bSimon/vrvork.htm
> De versie is wel nog onvolledig, maar geeft toch al een eerste idee.
> Intussen is mijn eigen informatie al wat nauwkeuriger, waarschijnlijk zal ik
> dan ook mijn pagina dit weekend eens updaten. Dan stuur ik wel nog eens een
> [...]
Hallo Bert,
	naar mijn mening, en die van de auteurs van 'Das Liegerad'
dient te naloop voor een ligfiets rond de 20 a 40 mm te liggen.
Dit is ook duidelijk te zien in de meeste ligfietsontwerpen:
bij een 20" voorwiel heeft de vork meestal een hellingshoek van
19 a 20 graden, en dit geeft voor vorken met een vorksprong
tussen 40 en 60 mm een naloop van 20 tot 40 mm
Is iedereen het hier mee eens?

		groetjes Livien