Re: Sprong, naloop, .... was:Re: Anders: Flevo Bike

>	naar mijn mening, en die van de auteurs van 'Das Liegerad'
>dient te naloop voor een ligfiets rond de 20 a 40 mm te liggen.
>Dit is ook duidelijk te zien in de meeste ligfietsontwerpen:
>bij een 20" voorwiel heeft de vork meestal een hellingshoek van
>19 a 20 graden, en dit geeft voor vorken met een vorksprong
>tussen 40 en 60 mm een naloop van 20 tot 40 mm
>Is iedereen het hier mee eens?

Niet helemaal: volgens mijn logische berekeningen is de stabiliteitsindex of
de effectieve naloop een betere waarde om de stabiliteit te berekenen (een
beter vergelijkingspunt tussen twee fietsen met verschillende
hellingshoeken. Om Van der Plas te citeren: de effectieve naloop (EN) is de
*loodrechte* afstand tussen de as door het balhoofd en het raakpunt van het
wile op de grond.
Ik vermoed dat jij de naloop als de afstand op de grond gemeten bedoeld, en
dat heet Van der Plas de "geprojecteerde naloop" (PN).
Als we nu de hellingshoek () bekijken ten opzichte van de horizon (zoals
meestal gedaan wordt hier):
PN = EN * sin .
Bij kleine hellingshoeken maakt dat weinig verschil, maar bij groter is dat
zeker relevant.

Overigens lijken de waarden langs de kleine kant: Van der Plas stelt dat een
effectieve naloop van 65 mm te wensen is bij kleinere wielen, zeker om bij
hogere snelheden stabiel te blijven rijden. Maar die waarde lijkt mij
persoonlijk ook overdreven: met zo'n waarde krijg je bij lage snelheid zo'n
grote kans op wheelflop dat je fiets onberijdbaar wordt.
Maar daarover dus na het weekend meer op mijn homepage...

In ieder geval bedankt voor je bijdrage in de discussie: ik begrijp zeer
weinig Duits, en het boek "Das Liegerad" behoort dus niet tot mijn bronnen
(die overigens beperkt zijn tot de eerdergenoemde auteur, de diverse
mailinglists en mijn eigen fysica-kennis).

mvg,
Bert