General amnesty for Holland's cyclists

Huh?

Lees ik het goed op de internationale ligfietsmaillist: zullen ze bij jullie
ook zoiets invoeren als "omgekeerde bewijslast" voor fietsers zoals hier in
BelgiŽ?

Dit is gewoon de stompzinnigste maatregel die kan genomen worden! Niet
alleen is deze maatregel een aanfluiting van het hele rechtssysteem (zelfs
Julius Caesar wist dat al), het maakt fietsen alleen nog maar onveiliger!

Deze wet maakt hier in BelgiŽ dat geen enkele (jeugdige?) fietser of
voetganger zich nog aan enig verkeersreglement houdt, want je wordt toch
altijd in het gelijk gesteld.
En waarom nog verkeersreglementen leren?

Even een waar gebeurd verhaal: een fietser rijdt links op de weg, draait
links in, maar wordt aangereden door een wagen die uit die richting komt en
onmogelijk de fietser  kon gezien hebben. Volgens alle verkeersreglementen
is de fietser 100% in fout, maar wat gebeurt: de auto wordt in fout gesteld!

En dat blijft de overheid maar verwonderd dat er zoveel verkeersagressie is...
Ikzelf ben als fietser reeds meerder keren rechts ingehaald door een
fietser, frontaal aangereden door een fietser die langs de verkeerde kant
van de weg reed, ...

Deze week reed ik een telefonerende voetganger aan die zonder kijken op 10
meter van de oversteekplaats tussen twee geparkeerde vrachtwagens de straat
opstapt, en dus van de ene seconde op de andere midden op het fietspad
stond. Hij was volledig in z'n recht, want de zwakste weggebruiker heeft
voorrang...  Als dat geen terreur is.

Maar misschien is er hoop: als ligfietser zal ik door de overheid
waarschijnlijk aanzien worden als gehandicapt, en dan ben ik een nog
zwakkere weggebruiker,
en dan heb ik nog meer voorrang..

mvg,
Bert Bruynooghe