V-brake's / Cantilever / flevobike besturing

Hoi Allemaal,

Ik las op de lijst een discussie over V-brake's en Cantilevers.
Arjan Wijdeveld schreef hetvolgende.

----------------
P.S. Heeft iemand een reaktie op mijn volgende stelling?

V- brakes zijn cantilever remmen, dus met centrale optrek
L- brakes zijn die nieuwe side-pull remmen op ATB's.

In de discussies worden L-brakes nogal eens voor V-brake of cantilever
uitgemaakt. Omdat de plaats waar de keernok gemonteerd is verschilt (en
misschien ook wel van de framenokken) vind ik dit nogal verwarrend.
-----------------

Cantilevers zijn Cantilevers (met centrale optrek dus)
V-Brakes zijn die nieuwe side-pull remmen op ATB's
L-Brakes zijn mij totaal onbekend ???

De plaats van de nokken is voor V-brakes en Cantilevers hetzelfde.
Voor V-brakes heb je een speciale remhandel nodig.

Tevens las ik wat over naloop vorksprong e.d.

vergelijk de benodigde hoeveelheid naloop, vorksprong en balhoofdhoek
van een Bike, Trike of Racer nooit met dat van een normale ligfiets en
al helemaal niet met dat van een rechtop of bukfiets.
Dit is het zelfde als de naloop van een outo vergelijken met die van een
fiets.

Groeten Andre Vrielink