Re: General amnesty for Holland's cyclists

De discussie over de wetsspositie voor fietsers lag alweer achter ons, dacht
ik. Als je wilt weten waarom een goede wettelijke bescherming voor fietsers
zo belangrijk is, ook als ze geen gelijk hebben bij een aanrijding, moet je
een kijken in oude jaargangen van de ENFB (is geloof ik ook Internet site).

Ikzelf ben een groot voorstander van deze beschermde positie, en ik kan je
verzekeren dat dat geen vrienden maakt op verjaardagspartijtjes. Hoewel
misschien tegen je rechtsgevoel, heeft het zeer veel te maken met de
moeilijkheden van bewijslast. Ikzelf ben al drie keer geschept door een
automobilist, alledrie de keren voor schuld van de ander (gelukkig alleen
schrammen en blauwe plekken). De eerste twee keer voor de wetswijziging. Ik
mocht blij zijn als ik mijn verbogen wielen en gebroken crancks vergoed
kreeg. De laatste keer reedt de automobilist door en had ik de
tegenwoordigheid van geest om het nummerbord op te schrijven. De politie
heeft de auto opgespoort, en met het dreigement van een verbaal en een
schadeaansprakelijkheid is de afwikkeling en stuk vlotter gegaan.

Kern van mijn betoog, de nieuwe regels geven geen vrijmachtiging voor
fietsers (het is aardig schrikken en vaak zeer pijnlijk om met 'blik' in
aanvaring te komen), maar het was in het verleden bijna ondoenlijk om je
schade vergoed te krijgen, zeker als de tegenpartij vertegenwoordigd wordt
door advocaten (verzekering automobilist). De huidige regels dwingen meer
voorzichtigheid af bij de automobilist en garanderen een sterkere positie in
een proces.

Een nog altijd (lig)fietsende Arjan

P.S. Lees de jurisprudentie over aansprakelijkheid voor kleine kinderen nog
maar eens na, daarna ga je nog maar met 20 km/uur door een woonwijk!!