Re: flevobike besturing

----------
> Van: Andre Vrielink <flevobike at wxs.nl>
> Aan: nlhpv at ford.il.fontys.nl
> Onderwerp: V-brake's / Cantilever / flevobike besturing
> Datum: donderdag 5 maart 1998 11:02

> Tevens las ik wat over naloop vorksprong e.d.
>
> vergelijk de benodigde hoeveelheid naloop, vorksprong en balhoofdhoek
> van een Bike, Trike of Racer nooit met dat van een normale ligfiets en
> al helemaal niet met dat van een rechtop of bukfiets.
> Dit is het zelfde als de naloop van een outo vergelijken met die van een
> fiets.

Welke (afwijkende) wetmatigheden gelden er dan voor de naloop
kantel+knik-besturing? Dat een hellingshoek van 45 graden afwijkt van een
normale ligfiets met 20" voorwiel staat als een paal boven water. Daarbij
kan deze ook nog veranderen als de achtervering van de bike in de
"stad-stand" staat. Wat voor repercussies heeft dat op het stuurgedrag?
Volgens mij wordt in die stand de naloop kleiner, en het stuurgedrag (dus)
directer... (want grotere hellingshoek = minder naloop Q.E.D.)

Voor alle duidelijkheid: mijn interesse geldt voor de relatie tussen naloop
en stuurgedrag. Ik snap ook wel dat maten en cijfers uit de keuken van
Flevobike weinig zeggen in vergelijking met die van buk-racefietsen.

Overigens, nu ik op een Flevo-Racer rijdt, lijkt mij dat deze minder de
neiging heeft tot slingeren. Dit komt waarschijnlijk door het stijvere
voorframe en de grote wielen. Voor mijn gevoel is de stuurgeometrie het
zelfde als op de bike. (Klopt dit?)

Met vriendelijke groet,

Matthijs de Vries (die bij de overstap van bike naar racer geen enkel
probleem ondervond).