Re: General amnesty for Holland's cyclists

Bert Bruynooghe schreef:

> Huh?
>
> Lees ik het goed op de internationale ligfietsmaillist: zullen ze bij jullie ook
> zoiets invoeren als "omgekeerde bewijslast" voor fietsers zoals hier in BelgiŽ?

Nee, dat doen "ze" niet. Omdat fietsers (en voetgangers) in vergelijking met
automobilisten bijzonder kwetsbaar zijn bij een ongeluk wordt de
risico-aansprakelijkheid bij de automobilist gelegd. Het gaat om
aansprakelijkheid, niet om schuld of zoiets. Iedereen blijft wel verantwoordelijk
voor zijn eigen handelen, dus als een fietser zich gevaarlijk gedraagt kan ook die
aansprakelijk  worden gesteld. Of dat volledig of gedeeltelijk is weet ik niet.
Risico-aansprakelijkheid bestaat overigens ook op andere terreinen. Als er iets
van ons huis afwaait en schade toebrengt aan een ander dan zijn wij aansprakelijk
voor die schade, ook al onderhouden wij ons huis goed en is aan ons in
redelijkheid geen schuld toe te rekenen.

Een mooi effect is wel dat autobestuurders zich wat netter lijken te gedragen,
maar het blijft een grote gok om daarop te vertrouwen.

Groet,
Theo - geÔnteresseerde leek - Mol.