Re: General amnesty for Holland's cyclists

Theo Mol schreef:

>Nee, dat doen "ze" niet. Omdat fietsers (en voetgangers) in vergelijking met
>automobilisten bijzonder kwetsbaar zijn bij een ongeluk wordt de
>isico-aansprakelijkheid bij de automobilist gelegd. Het gaat om
>aansprakelijkheid, niet om schuld of zoiets. Iedereen blijft wel verantwoordelijk
>voor zijn eigen handelen, dus als een fietser zich gevaarlijk gedraagt kan ook die
>aansprakelijk  worden gesteld.

Het is inderdaad belangrijk om schuld en aansprakelijkheid uit elkaar te houden. Als een fietser door rood rijd en onder een auto terecht komt is hij "schuldig" en kan hij nog steeds een boete krijgen, maar de automobilist is wel aansprakelijk voor de schade. Die is namelijk voornamelijk het gevolg van het blote feit dat hij omringd door een ton staal aan het verkeer deelneemt.

Krist

Krist van Besien
kvanbesien at ifn.nl