Re: Sprong, naloop, .... was:Re: Anders: Flevo Bike

Bert Bruynooghe wrote:

> Niet helemaal: volgens mijn logische berekeningen is de stabiliteitsindex of
> de effectieve naloop een betere waarde om de stabiliteit te berekenen (een
> beter vergelijkingspunt tussen twee fietsen met verschillende
> hellingshoeken. Om Van der Plas te citeren: de effectieve naloop (EN) is de
> *loodrechte* afstand tussen de as door het balhoofd en het raakpunt van het
> wile op de grond.
> Ik vermoed dat jij de naloop als de afstand op de grond gemeten bedoeld, en
> dat heet Van der Plas de "geprojecteerde naloop" (PN).
> [...]
hallo,
	het valt mij op dat naar aanleiding van de vraag van Bert betreffende
naloopberekening er op deze mailing list een oorverdovende
stilte uitbreekt. Merkwaardig, aangezien hier over de meest futiele
onderwerpen een boom wordt opgezet.
Er zijn 2 conclusies mogelijk:
- ofwel weet niemand er iets van
- ofwel wil men uit commerciŽle overwegingen er niets over kwijt.

Ik denk dat het een combinatie van beide is.

Verder is het zeer aannemelijk dat de naloop voor een bukfiets
verschillend moet zijn van een ligfiets. De vraag is waarom en welke
mathematische verhoudingen zijn hier van belang.
Het boek 'Das Liegerad' geeft hier ook geen uitleg over.Waarschijnlijk
gaat men hier uit van experimenten.
Ikzelf heb het boek niet in mijn bezit maar het kan worden
geraadpleegd bij Rudy en Steven van de 'Fietsfabriek' in Aarschot,
of stuur een mailtje naar:
fietsfab at tornado.be
Er schijnt ook een nogal uitgebreid standaardwerk te zijn:
'Bicycle Science' uitgegeven bij MIT-press (MIT zijn overigens
voorlopers op het vlak van ligfietsen)

			mvrg Livien