Re: Magura remblokjes schuren

> From:          "Wilbert Scheer" <webmaster at ligfiets.net>
> Subject:       Magura remblokjes schuren

> maken een schurend geluid op het wiel. Nou rem ik niet veel en was
> het me eerder niet zo opgevallen, tot vandaag dan.
>
> Heb ik verkeerde blokjes gekocht (mijn fietsenmaker verkocht ze mij
> voor alu-types) of is er iets anders aan de hand?

Hallo Wilbert,

Een waarschuwing is op zijn plaats! Schurende remblokjes zijn
natuurlijk nooit goed, maar helemaal niet op hydraulische remmen!
Eerste oorzaken zijn meestal:
- vuil (tgv de montage),
-roestvorming in de drukcilinder (remvloeistof is sterk
hygroscopisch) die pas parten gaat spelen als  de zuigertjes
teruggedrukt worden om er nieuwe blokjes op te monteren
- braampjes (bij nieuwe remmen) of
-een verkeerd (lees getordeerde) O-ring in de drukcilinder.
Een indicatie hiervoor is dat de cilindertjes niet evenver
terugtrekken nadat er geremd is. Dit kun je controleren door een paar
keer flink te remmen en dan meteen (visueel) te controleren of ze
gelijktiijdig en -matig terugtrekken. Ten tweede door de afstand die
overblijft tussen velg en blokje na te meten met voelermaten. (Houd
hierbij rekening met een eventueel niet goed gecentreerde velg!!)

Enkelzijdige grotere slijtage is een indicatie na meer kilometers.

Remedie: Desbetreffende zuiger (laten) demonteren en eventuele
ongerechtigheid verwijderen dan wel oplossen. Een getordeerd
O-ringetje altijd vervangen.

Ovrigings zijn piepende remmen vaak op te lossen door tussen remblok
en zuigertje wat kopervet te smeren, LET WEL:
ALLEEN KOPERVET is hiervoor geschikt en wel zo weinig dat het
remblokje net niet blijft plakken waneer je het op zijn kop houdt.
(vaak is een likje vet gratis bij een garage bedrijf)

Ik hoop niet dat dit erg belerend klonk.;-} Hydraulische remmen zijn
dijken van remmen en vrijwel storingsongevoelig, maar dan moeten ze
wel netjes behandeld worden.

Succes ermee en veel remplezier van je Magura's

                "STAY AHEAD AND LOVE IT !!!!!"

Boy Bakhuys sends his recumbently greetings.......