Re: ligfiets en hond

On  9 Mar 98 at 7:44, Eric Gulikers wrote:

> Ik fiets dagelijks door weilanden. Ergens op mijn route kom ik, nabij
> een boerenerf, een hond tegen die alleraardigst op rechtop fietsers
> reageert (of eigenlijk: niet reageert).
> Wie heeft ook zo'n ervaring en vooral: wie
> heeft een goede oplossing?

Op een van de boerderijen waar ik op weg naar Rotterdam
langskom, leeft een dergelijk exemplaar (ander merk, wek
hetzelfde gedrag). Ik kocht bij de ENFB een 'dazzer': een
apparaatje dat een onaangename hoge toon produceert als je
erop drukt. Met dit ding in de aanslag fiets ik langs het
dreigende erf. Het helpt goed, bovendien lijkt de interesse
bij het beest al te minderen (al een paar keer gepasseerd
zonder reactie) volgens de principes van de operante
conditionering.
De dazzer kost als ik me goed herinner zo'n 70 gulden.

Ben

Ben J.M. van de Wetering, MD, PhD       Tel *31-(0)10-4635871
Dept of Psychiatry                      Fax *31-(0)10-4635867
Un. Hospital Rotterdam-Dijkzigt
PO BOX 2040
3000 CA Rotterdam
The Netherlands