Re: Challenge Hurricane

> Daarbij kan ik wel zeggen dat de Challenge hurricane mischien wat meer
> allround is dan de racer. Dus afhankelijk van wat je er nog meer mee wil
> doen dan hard rijden kun je je keus bepalen.

De Hurri is volgens mij ook sneller. En heeft in ieder geval een betere
wegligging. Maar je moet wel met je handen sturen...

> Fietsvakanties zijn ook niet uitgesloten, dus daar zou een complete
> racer misschien niet zo goed voor zijn.

Fout. Van diverse lowracers kun je weergaloze reismachines maken. Kies
een stevig frame met dito achterrek, eventueel met extra beugel voor
toptas (vraag Dries Baron). Let erop dat het frame geschikt is voor een
kettingomleiding over het voorwiel. Frames oa.: Optima Baron, M5
lowracer, Challenge Jester.

Mijn vriendin en ik rijden allebei een Baron.

> Die M5 Street legal heeft ook mijn interesse, alleen is er iets mis
> met de naam 'street legal'. Ik kan moeilijk zien op de M5 site wat
> er standaard  voor die 1.495fl. geleverd wordt. Verlichting, spatborden
> (of zijn die overbodig?), bagagedrager, etc zijn er blijkbaar niet op
> gemonteerd.

Bel even Bram Moens zelf op, 0118-628759. Bram levert de afmontage op
maat. Ik zou van M5 trouwens toch eerder de Blue Glide of de lowracer
proberen, die zijn toch beduidend sneller en mooier dan de Street Legal.

Een voorspatbord is op een Street Legal niet nodig, 90 % van het
spatwater van het voorwiel komt niet hoger dan stoeltje of frame. Als je
wel een voorspatbord monteert blijft het frame wel schoner.

Bij lowracers, en waarschijnlijk ook bij de Blue Glide heb je meer last
van spatwater van het voorwiel. Dit komt omdat je dichter op het
voorwiel zit. Als je geen zin hebt om voor een rit over nat wegdek
kleren om te wisselen kun je beter een voorspatbordje nemen. Laat in
ieder geval achterop een drager met spatbordfunctie monteren, dan spat
er geen water in je nek.

> Ik wil er vooral snel op gaan, maar het geld is niet onbeperkt. Boven de
> Fl 4000,- ga ik niet (Dus geen low rider).

Een budget van 4000,- is ruim voldoende voor een goeie middenklasser uit
de ligfietsenwereld... de Challenge Hurricane is toch echt een aanrader,
evenals Baron lowracer (met beugel en bagagerek). Als je voor deze en
vergelijkbare modellen een prijs tussen 2900 en 3500 gulden neertelt,
kan de fabrikant 'm met een betrouwbare groep (Campa Mirage of
vergelijkbaar Sachs/Shimano) en extra sterke velgen afmonteren. Voor 500
piek heb je er een indrukwekkende Elan wereldligfietsers-tassenset bij,
zodat je voor de zomervakantie gebakken zit (of ligt). Deze configuratie
biedt een basis voor jarenlang ligfietsplezier.

> Heeft er iemand trouwens ervaring met het momteren van een fietskar
> op een ligfiets. Met mijn klassieke fiets trek ik regelmatig een een
> Batavus vouw(plooi) kar. Is dat te doen? Wij trekken de laatste jaren
> steeds op tocht langs de jeugdherbergen en ik trek dan die kar met
> alle kledij, slaapzakken, etc. erin voor 2 volwassenen en 3 kinderen.

Geen enkel probleem. Rijdt beter dan rechtopfiets. Let wel op de
volgende zaken:

- Zorg dat je voldoende stuuruitslag hebt. Bij sommige versies van de
Street Legal komt het onderstuur tegen het stoeltje aan, en bij veel
lowracers loopt de ketting langs 't voorwiel. Dit maakt manoevreren en
achteruit inparkeren met een aanhanger lastiger.

- Let bij eem hoge ligfiets erop dat je met je voeten makkelijk en snel
bij de grond kunt. Dus geen groot voorwiel in combinatie met een
achteroverliggend zitje.

- Een koppeling aan de achterpatten rijdt beter dan een koppeling aan de
'zadelpen'. Je houdt dan ook je bagagerek vrij, zodat je de zware
spullen in je tassenset kunt menemen. Dan is het gewicht beter verdeeld,
zodat je ook bij hoge snelheden een goede wegligging behoudt, en ook bij
het afremmen niet meer door je aanhanger opgeduwd wordt. Het verschil
met een rechtopfiets zul je dan ook flink merken, want de meeste
ligfietsen rijden -in tegenstelling tot rechtopfietsen- prettiger als ze
zwaar beladen zijn. Stuntelen wordt sprinten, slingeren wordt scheuren!

- Gebruik een aanvullend of beter remsysteem als je in heuvels of bergen
gaat rijden. De gebruikelijke combinatie van velgrem en een lage velg is
te gevaarlijk omdat de velg bij lang zwaar remmen te heet kan worden,
wat resulteert in een klapband. Overigens, met een ligfiets is de kans
op een zwaar hoofd- of nekletsel bij een valpartij gelukkig een stuk
kleiner. Maar wees ondanks dat toch altijd voorzichtig met je aanhanger
als je teller boven 60 km/u uitschiet...

- Wil je toch hoge snelheden rijden, rijd dan een eenwielige aanhanger,
houd deze zo licht mogelijk, en doe de zware spullen onderin je
zijtassen.

- Monteer een spiegeltje op je stuur, helm of bril. Achteruitkijken is
lastig op een ligfiets.

Heb je een fietskar met zadelpenkoppeling, en geen tijd of zin om de
fiets of de aanhanger aan te passen, bind dan de aanhanger met een stuk
binnenband aan de mounting van je zitje. Eerst de band om het frame
slaan om beschadigen te voorkomen, dan 4-6 keer om frame en handvat
heen, dan vastknopen en zekeren met een extra bandje. Dit kost je een
paar minuten, maar rijdt een stuk beter dan de gemiddelde
Halfords-koppeling. De ligfietstassenset kun hierbij gewoon aan je fiets
hangen, let wel op eventuele slijtage van de toptas-bodem.

Laatste tip:
Koop de fiets ruim voor de vakantie (nu dus). Je kunt 'm beter eerst een
paar maanden rijden, omdat elke ligfiets anders afgemonteerd wordt kun
je onverwachte problemen tegenkomen. Als je normaal een rechtopfiets
rijdt kun je ook beter vooraf inrijden, anders schiet 't niet op doordat
je beenspieren geen ligfiets gewend zijn.

Allerlaatste tip:
Gebruik als dat mogelijk is precies dezelfde wielmaat voor voorwiel
(eventueel achterwiel) en aanhanger.

Hoi!

Ben.